Co to jest landing page?

Celem prowadzenia działań marketingowych w internecie jest pozyskiwanie nowych klientów. Aby osiągnąć ten cel, stosuje się różnego rodzaju narzędzia marketingu internetowego. Jednym z takich narzędzi, które charakteryzuje się dużą skutecznością w zakresie pozyskiwania nowych klientów, jest landing page. Ogólnie rzecz ujmując, powiedzieć można, iż jest stroną internetową, która służy do pozyskiwania danych potencjalnych klientów, którzy zainteresowani są danym produktem lub usługą. Dane te określa się jako tzw. leady. Aby jednak było to możliwe, landing page zaprojektowany musi być w sposób właściwy.

Landing page - co to?

Często landing page określa się również jako "stronę lądowania". Nie jest to typowa firmowa strona internetowa. Tworzona jest bowiem zawsze w celu realizacji konkretnej kampanii marketingowej. W wyniku działań reklamowych użytkownicy zostają przekierowani na landing page. Na przykład poprzez kliknięcie link w reklamie. Do tych celów wykorzystuje się różne narzędzia i kanały. Może być to promocja w social mediach, linki sponsorowane czy e-mail marketing. To, co odróżnia "stronę lądowania" od innych witryn internetowych to to, iż jest to pojedyncza karta. Nie zawiera żadnych dodatkowych zakładek. Wszystko po to, aby użytkownik wykonał na niej tylko jeden cel - pozostawił swoje dane kontaktowe.

Rodzaje landing page

Choć landing page to pojedyncza strona internetowa, to tego typu witryny mogą się od siebie różnić. Projekt "strony lądowania" dopasowywany jest bowiem do konkretnej branży, grupy docelowej i oferowanych produktów. Landing page podzielić można ze względu na cel, jaki strona ta ma osiągnąć. Pierwszym z nich to generowanie leadów, drugim - sprzedaż. Jest to zdobywanie danych kontaktowych potencjalnych klientów. Na stronie znajduje się krótki formularz, w którym użytkownik wpisać może podstawowe dane kontaktowe. Dzięki temu możliwe jest budowanie bazy klientów, którzy wyrazili wstępne zainteresowanie produktem lub usługą. Wykorzystują się ją do kolejnych działań marketingowych. Jeśli chodzi o cel sprzedażowy, to w tym przypadku landing page najczęściej stosowany jest przez sklepy internetowe. Na takiej "stronie lądowania" zwykle znajduje się przycisk stanowiący wezwanie do działania (call to action). Po kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na podstronę konkretnego produktu w sklepie internetowym. Treść umieszczona na takim landing page ma zachęcać użytkownika do zakupu produktu.

Skuteczność landing page

Wiedząc, co to jest landing page, warto zastanowić się nad skutecznością tego typu strony. Oczywiście to bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, pod warunkiem jednak, że zostanie odpowiednio zaprojektowana. W pierwszej kolejności pamiętać trzeba, że taka strona musi być czytelna i przejrzysta. Ważna jest tu prostota, ponieważ nic dodatkowego na landing page nie powinno rozpraszać użytkownika. Na "stronie lądowania" umieszczone powinny być tylko i wyłącznie najważniejsze informacje. Wszelkie opisy, zbyt długie treści są zbędne. Szczególną uwagę zwrócić należy na budowę formularza, dzięki któremu użytkownik może pozostawić swoje dane. Nie może być on zbyt rozbudowany. Najlepiej, aby składał się jedynie z dwóch pól, takich jak imię i adres e-mail. To jednak zależy od konkretnych potrzeb i kampanii marketingowej. Aby landing page mógł być skuteczny, musi być dopasowany do grupy docelowej. Dlatego przed jego stworzeniem należy ją dokładnie przeanalizować. Następnie dopasować choćby język landing page do grupy swoich potencjalnych klientów.

Promocja "strony lądowania"

Sam, nawet najlepszy, landing page nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli użytkownicy nie będą na niego trafiać. Oznacza to konieczność promocji w sieci. Do celu wykorzystuje się różne narzędzia marketingowe. Wspomniano już o linkach sponsorowanych, mediach społecznościowych czy e-mail marketingu. Często wszystkie te narzędzia wykorzystywane są jednocześnie.